
CK Home Köpevillkor
Välkommen till webbutiken CK Home!
I denna webbutik kan du köpa olika Varor till ditt hem, såsom vitvaror, hemelektronik, inredning och mycket mer !
Dessa köpevillkor innehåller viktiga villkor som reglerar ditt köp av Varor via denna webbutik. Du bör därför läsa igenom dessa köpevillkor noggrant innan du slutför beställningen och se till att du förstår dina rättigheter och skyldigheter.
1. Inledning
Avtalsparter:Dessa köpevillkor ("Köpevillkoren") gäller för avtal om köp av varor ("Produkter") och/eller tjänster som ingås mellan CK Home AB, registrerat i Sverige med organisationsnummer 559407–2653 (nedan kallad "Säljaren") och den konsument eller näringsidkare som slutför beställningen (nedan kallad "Kunden") via ckhome.se ("Webbutiken"). Säljaren och Kunden refereras nedan gemensamt till som "Parterna" och var för sig som "Part".
Godkännande: Genom att slutföra beställningen via Webbutiken, intygar Kunden att denne har läst och godkänner Köpevillkoren samt att denne åtar sig skyldighet att följa dem.
Konsumentskyddslagstiftning: I det fall Kunden är en konsument, gäller lagen (SFS 2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen") och Konsumentköplagens (SFS 2022:260) tvingande regler om konsumenters och näringsidkares rättigheter och skyldigheter i avtalsförhållandet mellan Parterna.
Kundtjänst: Som utgångspunkt besvarar Säljarens kundtjänst Kundens frågor gällande exempelvis beställningar eller köp, reklamationer, ångerrätt eller förfrågningar relaterade till Kundens personuppgifter via e-post eller annat liknande snarast möjligen, dock senast inom 48 timmar. Säljarens kundtjänst nås via följande e-postadress: [email protected] och följande telefonnummer: 08-400 683 80.
2. Definitioner
Utöver termer som definieras i löptexten i dessa köpevillkor, ska följande termer som används i köpevillkoren ha nedanstående innebörd när de anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form:
Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som bland annat behandlar betalningar från Kunden eller utför fakturering för Säljarens räkning.
GDPR: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
Kunden: avser den konsument eller näringsidkare som köper Produkter från Säljaren via Webbutiken.
Produktsida: avser en sida i Webbutiken med information om Produktens pris, egenskaper, lagerstatus, leveranstid m.m.
Tredje part: avser annan än Kunden eller Säljaren.
Varor: avser de Varor som vid var tid försäljs av Säljaren via Webbutiken.
Webbutiken: avser ckhome.se.
3. Köp
Webbutik: Observera att Säljaren inte har några fysiska butiker. Alla beställningar genomförs via Webbutiken.
Åldersgräns: Kund i egenskap av konsument måste vara minst 18 år och myndig, för att ha rätt att ingå köpeavtalet med Säljaren och rätt att genomföra beställningen. Genom att slutföra beställningen intygar Kunden i egenskap av konsument att denne är minst 18 år och att denne har rätt att självständigt ingå detta juridiskt bindande avtal med Säljaren.
Firmatecknare: Den fysiska person som slutför beställningen i egenskap av behörig firmatecknare för den näringsidkare, juridiska person eller organisation som representeras, intygar härmed att denne har rätt att ingå köpeavtalet med Säljaren samt att Köpevillkoren blir bindande mellan Parterna.
Bindande avtal: Ett bindande avtal om köp mellan Parterna ingås först när Säljaren bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse som skickas till den e-postadress som Kunden har angivit i samband med beställningen.
Orderbekräftelse: I orderbekräftelsen finner Kunden alla uppgifter om köpta Produkter och/eller tjänster, pris, fakturerings- och leveransadress. Om Kunden upptäcker något fel i orderbekräftelsen ska Kunden omedelbart kontakta Säljaren via e-post: [email protected]. Om Kunden mot förmodan inte fått en orderbekräftelse efter genomförd beställning, bör Kunden först kolla i skräppost-mappen och sedan ta kontakt med Säljaren vid behov. Säljaren friskriver sig från eventuella felskrivningar i orderbekräftelsen som Kunden insett eller borde ha insett, exempelvis gällande pris eller produktinformation. Om sådana felskrivningar förekommer, kommer en reviderad orderbekräftelse (och faktura, vid behov) att skickas till Kunden. Kunden har möjlighet att avbeställa sin order utan kostnad om denne inte accepterar de gjorda korrigeringarna.
Avtalets fullgörande: Kunden har fullgjort sin del av köpeavtalet när Kunden erlagt fullgod betalning för beställningen. Säljaren har fullgjort sin del av köpeavtalet när fullständig leverans av köpta Produkter och/eller tjänster har genomförts.
4. Priser och rabatter
Pris: Samtliga priser i Webbutiken och dessa köpevillkor är angivna i svenska kronor (SEK) och inklusive mervärdesskatt ("Moms").
Övriga avgifter och kostnader: Kunden kan i kassan se totala leveranskostnader, fakturaavgifter och eventuella övriga avgifter.
Rabatter: Rabatter kan inte bli inlösta mot kontanter, eller bli kombinerade med andra erbjudanden. Detta gäller såvida det inte uttryckligen framgår annat. Rabatterbjudanden är giltiga under en begränsad tid och kan enbart utnyttjas om rabattkoden anges inom giltighetstiden och före beställningens slutförande. Vidare är det möjligt att enbart nyttja rabatterbjudanden en (1) gång per beställningstillfälle, om inte annat anges.
Erbjudanden och kampanjer: Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs i Webbutiken gäller så långt lagret räcker, om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet. Eventuella särskilda kampanjvillkor gäller enbart under kampanjens giltighetstid. Det som anges i denna bestämmelse gäller under förutsättning att inte annat uttryckligen framgår i samband med kampanjen eller erbjudandet.
5. Betalningsvillkor
Betalning kan ske genom de vid var tid tillgängliga betalningsmetoderna som erbjuds via Webbutiken av de integrerade Betaltjänstleverantörerna.
Kunden informeras härmed om att Kunden godkänner Betaltjänstleverantörens villkor samt behandling av personuppgifter som Kunden anger i samband med köpet, när Kunden genomför en betalning via Betaltjänstleverantörens betaltjänst. Kunden ansvarar själv för att läsa Betaltjänstleverantörens villkor innan köpet genomförs.
Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt.
Vi erbjuder betalning med Walley – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning. Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.
För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
På my.walley.se kan du se alla dina obetalda order från Walley. Du hittar dem även i Walley-appen.
6. Leveransvillkor
6.1 Kundens uppgifter
Kunden ansvarar för att registrera korrekta information i samband med beställningen, såsom kunduppgifter, kontaktuppgifter och leveransadress. Säljaren kan inte hållas ansvarig för av Kunden felaktigt registrerade uppgifter. Därför uppmanar Säljaren Kunden att kontrollera den angivna leveransadressen och postnumret innan Kunden godkänner och bekräftar beställningen via Webbutiken. För varje retur som kommer till Säljaren på grund av Kundens felaktigt angivna uppgifter, såsom felstavat namn, fel leveransadress, postnummer etc. har Säljaren rätt att debitera Kunden denna extra kostnad som påförs Säljaren, och Kunden är skyldig att betala denna extra kostnad till Säljaren.
6.2 Leverans
Säljaren lagerför inga Produkter som försäljs via Webbutiken. Det är tillverkaren av den beställda Produkten i fråga som levererar Produkten till den leveransadress som Kunden har angivit i samband med beställningens slutförande, på uppdrag av Säljaren.
Säljaren kontrollerar inte dessa varor innan de levereras till Kunden av tillverkaren, eftersom Säljaren varken hanterar paketeringen eller leveransen av dessa varor.
Den estimerade leveranstiden anges på Produktsidan för respektive Produkt. Orderförberedelse tar 1-3 vardagar. Därefter är leveranstiden mellan 1-14 vardagar. Vid och inför högtider, såsom julhelgen, Black Friday och liknande, kan leveranstiden vara längre än normalt.
Om beställda Produkter och/eller tjänster inte blir levererade till Kunden inom den estimerade leveranstiden, ska Säljaren kontakta Kunden via e-post för att meddela denne om leveransförseningen. Vid dröjsmål med leverans kan Kunden göra gällande vissa påföljder, t.ex. skadestånd. Säljaren kan dock undgå skadeståndsansvar i vissa situationer i enlighet med de Force majeure-liknande förutsättningarna som anges i avsnitt 9 (Ansvarsbegränsningar) nedan. Kunden kan ha rätt att häva köpet vid leveransförseningar.
En reklamation på grund av dröjsmål innebär dock inte någon automatisk hävning av köpeavtalet. Säljaren har rätt att efter mottagen reklamation åtgärda förseningen och fullgöra köpet inom skälig tid.
Om det inte är möjligt att genomföra leveransen sker en avbeställning av Produkten och/eller tjänsten i fråga och Kunden kommer att få det belopp som Kunden har betalat för Produkten och/eller tjänsten i fråga återbetalt.
6.3 Frakt
Fraktkostnaden presenteras i kassan i samband med beställningens slutförande.
6.4 Ej uthämtade försändelser
Kunden ansvarar för att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin.
Alla Produkter som skickas till Kunden ska vara felfria vid leveransen. Kunden rekommenderas att noga kontrollera att paket inte är transportskadat eller öppnat vid hämtning hos postombudet. Det är lämpligt att Kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Om en Produkt mot förmodan skulle visa sig vara defekt på något sätt, levererats skadad, inte uppfylla alla krav eller inte stämma med beskrivningen, då ska Kunden kontakta Säljaren snarast för reklamation.
Om paket ser skadat eller öppnat ut rekommenderas Kunden att inte ta emot paket, utan låta det skickas i retur till Säljaren och informera Säljaren därom snarast.
6.5 Avgift för outhämtade paket
Om Kunden inte hämtar försändelsen inom angiven tid, returneras paketet tillbaka till tillverkaren som avsänt försändelsen i fråga, och Säljaren förbehåller sig rätten att debitera Kunden en administrativ avgift för att täcka sina kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift och Kunden är skyldig att ersätta Säljaren för dessa kostnader som uppstår för Säljaren på grund av att Kunden inte hämtat försändelsen inom angiven tid.
6.6 Kundens avbeställning
Kunden har rätt att avbeställa en Produkt innan den har avlämnats. Om Kunden avbeställer en beställd Produkt innan den har avlämnats, har Säljaren inte längre rätt att hålla fast vid köpet. Säljaren har dock rätt till ersättning för:
- särskilda kostnader som Säljaren har haft för att ingå och fullgöra köpeavtalet till den del Säljaren inte kan tillgodogöra sig dessa på något annat sätt,
- särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
- förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för Produkten, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Avbeställning efter det att Produkten avlämnats är ej möjlig. Om Kunden ångrar sig efter avlämnandet har skett så gäller reglerna om öppet köp samt ångerrätt.
7. Öppet köp/Bytesrätt/Ångerrätt
7.1 Öppet köp eller bytesrätt
Allmänt
Säljaren erbjuder 365 dagars öppet köp. Ett antal undantag finns när öppet köp inte gäller, se vilka i stycket nedanför. För att Kundens retur genom ”öppet köp” ska godkännas får Kunden inte ha använt Produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess funktion och egenskaper. Returnerad Produkt ska vara i samma skick som den var när Kunden tog emot den. Produkten behöver också vara komplett, ren och oskadd i sin originalförpackning, det vill säga med alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m.
Undantag från öppet köp
Öppet köp gäller inte för:
- Mobiltelefoner, dator, surfplattor, träningsklockor eller aktivitetsarmband med bruten förpackning
- Hygienprodukter med bruten förpackning (tandvårdsprodukter, hud- och kroppsvård, hårvård etc.)
- In ear-hörlurar och Bluetooth-headset med bruten förpackning
- Programvara, spel, datorkomponenter, film eller musik med bruten förpackning
- Kompletta kök, köksprodukter som måttbeställts, t.ex. bänkskivor eller köksluckor, samt köksprodukter som specialbeställts
- Presentkort
- Produkter som fås på köpet vid köp av en annan produkt
- Produkter med abonnemang, t.ex. en mobiltelefon med tillhörande abonnemang
- Utförda tjänster
Skicka Produkt i retur
Produkten ska returneras till Säljarens returcenter: Östermalmsgatan 99, 591 60 Motala.
Produkten ska skickas tillbaka med företagspaket (ej REK.), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ångerrättsblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post). Blanketten kan även laddas ner via följande länk: ckhome.se/angerblankett. Kunden står för portot.
Produkter som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.
Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om Produkten är returnerad.
Vissa Produkter går inte att skicka tillbaka med post, exempelvis skymmande Produkter som diskmaskiner, kylar och frysar. Sådana Produkter måste återsändas med Bring, vilket innebär en kostnad på omkring 499 – 999 SEK. Returfraktens kostnad kan bland annat bero på om Konsumenten valt returfrakt med utbärning eller upphämtning vid tomtgräns.
Värdeminskningsavdrag
Kunden har rätt att öppna förpackningen och undersöka Produkten för att bedöma eller fastställa dess funktion och egenskaper. Det är dock viktigt att Produkten hanteras försiktigt och endast i den omfattning som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Som tumregel får Kunden hantera Produkten som denne skulle få ha gjort i en butik.
Den returnerade Produkten ska vara komplett, ren och oskadd i sin originalförpackning, det vill säga med alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m.
Om Kunden hanterat Produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion och egenskaper, eller om någon del saknas eller är skadad, ansvarar Kunden för Produktens minskade värde (jämfört med Produktens ursprungliga värde). Detta innebär att Säljaren vid återbetalningen har rätt att göra ett avdrag för värdeminskningen på Produkten som uppstått till följd av Kundens hantering av Produkten.
Säljaren förbehåller sig rätten att neka returer om kraven enligt denna punkt 7.1 inte uppfyllts. Vid nekad retur, kommer Säljaren att skicka tillbaka Produkten i fråga till Kunden på Kundens bekostnad. Säljaren har därmed rätt att debitera Kunden för fraktavgiften.
Återbetalning
Om den returnerade Produkten uppfyller villkoren för retur genom ”Öppet köp”, kommer återbetalning att ske utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) kalenderdagar från den dag Säljaren fått tillbaka Produkten.
Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet, om inte annat uttryckligen överenskommits med Kunden.
7.2 Ångerrätt
Allmänt
Enligt den svenska lagen (SFS 2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen") har en Konsument rätt att frånträda ett avtal som ingåtts på distans eller utanför försäljarens affärslokaler inom ångerfristen utan att ange någon anledning, under förutsättning att villkoren för ångerrätt uppfylls. Ångerfristen är fjorton (14) kalenderdagar. Ångerrätten gäller för Produkter och enskilda tjänster.
Ångerrätt gäller inte för Kund i egenskap av näringsidkare, företag eller andra organisationer eller juridiska personer.
Ångerfristens beräkning
Ångerfristen är den tidsperiod under vilken Konsumenten kan utöva sin ångerrätt. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag Konsumenten ingick avtalet. Vid köp av en Produkt börjar ångerfristen löpa från den dag Produkten tagits emot av Konsumenten (tex. vid uthämtning av Produkten från utlämningsstället). Om Konsumenten köpt flera Produkter som levereras separat, eller en Produkt som består av flera delar, börjar ångerfristen istället löpa från den dag Konsumenten mottar den sista Produkten eller den sista delen av Produkten.
Tänk på att det inte räknas som att Konsumenten utnyttjat ångerrätten om denne inte hämtar ut ett paket eller inte tar emot en leverans.
Undantag från ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för:
- Tjänster som fullgjorts mot betalning under ångerfristen, under förutsättning att Konsumenten samtyckt till att tjänsten fullgörs under ångerfristen och denne gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten fullgjorts. Det kan exempelvis vara om Konsumenten beställt montering eller installation av dennes Produkter. Genom att acceptera dessa köpevillkor går Konsumenten med på att ångerrätten inte gäller när tjänsten fullgjorts.
- Varor som är förseglande och förseglingen brutits av Konsumenten och Produkten därför inte lämpligen kan återlämnas av hälso- och hygienskäl. Det kan exempelvis vara in-ear- hörlurar/hörlursnäckor, bluetooth headset eller tandvård-, hårvård-, kroppsvård- och hårborttagningsprodukter, såsom rakapparater och tandborstar.
- Varor som utgörs av en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram, om förseglingen brutits av konsumenten. Det kan exempelvis vara datorprogram, CD- och DVD skivor, operativsystem, spel- ljud- eller bildupptagningar.
- Digitalt innehåll som tillhandahålls på ett annat sätt än ett fysiskt medium, om tillhandahållandet har påbörjats och avtalet innebär en betalningsförpliktelse för Konsumenten. Det kan exempelvis vara datorprogram, spel, musik eller filmer där Konsumenten får åtkomst till innehållet genom nedladdning eller streaming. Genom att Konsumenten accepterar dessa Köpevillkor går Konsumenten med på att ångerrätten inte gäller för sådant digitalt innehåll när tillhandahållandet påbörjats.
- Varor som är specialtillverkade efter Konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
- Varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel eller läkemedel).
- Reparationstjänster som sker på konsumentens initiativ och då konsumenten uttryckligen har begärt att reparationstjänsten utförs under ångerfristen. Konsumenten behöver dock inte uttryckligen ha bekräftat att ångerrätt saknas.
Värdeminskningsavdrag
Konsumenten har rätt att öppna förpackningen och undersöka Produkten för att bedöma eller fastställa dess funktion och egenskaper. Det är dock viktigt att Produkten hanteras försiktigt och endast i den omfattning som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Som tumregel får Konsumenten hantera Produkten som denne skulle få ha gjort i en butik.
Konsumenten ska returerna Produkten komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska skickas tillbaka.
Om Konsumenten hanterat Produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion och egenskaper, eller om någon del saknas eller är skadad, ansvarar Konsumenten för Produktens minskade värde (jämfört med Produktens ursprungliga värde). Detta innebär att Säljaren vid återbetalningen har rätt att göra ett avdrag för värdeminskningen på Produkten som uppstått till följd av Konsumentens hantering av Produkten.
Meddelande om ångerrätt
Om Konsumenten önskar ångra sitt köp genom ångerrätten, måste Konsumenten tydligt meddela Säljaren om detta inom ångerfristen. Meddelandet kan ske muntligen eller skriftligen. Av bevisskäl rekommenderar Säljaren att Konsumenten begär ångerrätt skriftligen.
Om Konsumenten önskar utöva sin ångerrätt ska Säljaren underrättas om detta via e-post till [email protected], per post till Box 1153, 581 11 Linköping eller per telefon: 08-400 683 80. Ångerrätten kan även utövas genom att använda Säljarens ångerblankett som finns att ladda ner via följande länk: ckhome.se/angerblankett och skicka den ifyllda ångerblanketten till Säljaren.
Returprocess
Konsumenten står kostnaderna för utnyttjande av ångerrätten, inklusive returfrakten.
I det fall Produkter har levererats till Konsumenten, ska dessa skickas tillbaka med företagspaket (ej REK.), väl emballerade och om möjligt i originalförpackning, utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) kalenderdagar från den dag Konsumenten meddelat Säljaren om sitt beslut att utnyttja ångerrätten. Kunden står för portot.
Produkter som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.
Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om Produkten är returnerad.
Vissa Produkter går inte att skicka tillbaka med post, exempelvis skymmande Produkter som diskmaskiner, kylar och frysar. Sådana Produkter måste återsändas med Bring, vilket innebär en kostnad på omkring 499 – 999 SEK. Returfraktens kostnad kan bland annat bero på om Konsumenten valt returfrakt med utbärning eller upphämtning vid tomtgräns.
Returadress
Produkten ska returneras till Säljarens returcenter: Östermalmsgatan 99, 591 60 Motala.
Återbetalning
Om Konsumenten ångrar sitt köp kommer Säljaren betala tillbaka det Konsumenten betalat till Säljaren, såsom Produktens pris, leveranskostnader och eventuella fakturakostnader.
Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) kalenderdagar från ångermeddelandet. Säljaren förbehåller sig dock rätten att avvakta med återbetalningen till dess att Säljaren har fått tillbaka Produkten eller till dess att Konsumenten bevisat för Säljaren att Produkten skickats tillbaka (exempelvis genom uppvisande av ett inlämningskvitto från transportör), beroende på vad som inträffar först.
Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet, om inte annat uttryckligen överenskommits med Konsumenten.
Mer information
Här finns hela konsumentköplagen och distansavtalslagen för mer information om Kundens rättigheter i egenskap av konsument
8. Reklamation
Allmänt
Kunden har rätt att reklamera en felaktig Produkt eller tjänst, eller vid dröjsmål i leverans. Dessa rättigheter påverkas inte av eventuella garantierbjudanden.
Kunden kan göra gällande påföljder med anledning av ett fel i tre (3) år och två (2) månader räknat från och med den dag Kunden tog emot Produkten.
Kunden ska reklamera inom skälig tid efter det att Kunden upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Reklamation som görs inom två (2) månader efter det att Kunden upptäckt ett fel anses alltid ha gjorts i rätt tid.
Reklamation kan göras skriftligen via e-post, post, muntligen eller på annat sätt. Av bevisskäl rekommenderar Säljaren att Kunden reklamerar skriftligen. Om Kunden väljer att reklamera skriftligen, rekommenderar Säljaren även Kunden att inkludera en beskrivning av felet samt hur och när det upptäcktes, för att underlätta processen och möjliggöra en snabb lösning.
Skriftliga reklamationer ska skickas till Säljaren:
Företagsnamn: CH Home AB
E-post: [email protected]
Postadress: Box 1153, 581 11 Linköping
Om Kunden väljer att reklamera muntligen, kan Kunden ringa Säljaren på följande telefonnummer: 08-400 683 80.
Säljaren rekommenderar Kunden att även reklamera eventuella fraktskador till fraktbolaget.
Returfrakt och återbetalning
Kunden måste alltid kontakta Säljaren via e-post till [email protected] för ett godkännande innan Kunden returnerar en defekt Produkt till tillverkaren för reklamation, för att Kunden ska erhålla en särskild retursedel för detta ändamål.
Produkter som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.
Säljaren står kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation. Säljaren bekostar även frakten om Kunden önskar en ny Produkt som ersättning.
Vid godkänd reklamation betalas eventuell ersättning ut till Kunden inom trettio (30) kalenderdagar. Betalningsmetoden är densamma som den Kunden har använt vid köpet, såvida inte annat överenskommits med Kunden.
Om det visar sig att Produkten eller tjänsten i fråga inte är felaktig i enlighet med tillämplig lagstiftning, kommer reklamationen inte att godkännas. Vid sådana fall har Kunden en skyldighet att ersätta Säljaren vid en icke-godkänd reklamation, exempelvis ersättning för returfrakt och andra administrativa kostnader.
Påföljder vid fel
När en Kund i egenskap av konsument upptäcker att den köpta Produkten eller tjänsten är felaktig, finns det flera rättigheter och påföljder som Konsumenten kan åberopa. Dessa rättigheter är i linje med Konsumentköplagen och syftar till att säkerställa en rättvis och rimlig lösning för båda parter. Kund i egenskap av konsument har rätt till följande åtgärder om den köpta Produkten eller tjänsten är felaktig:
- Rätt till avhjälpande eller omleverans: För det första har Konsumenten rätt att kräva att Säljaren avhjälper felet. Det innebär bland annat att Säljaren åtar sig att reparera eller justera Produkten så att den motsvarar det avtalade tillståndet. Alternativt kan Konsumenten begära omleverans, vilket innebär att Säljaren ersätter den felaktiga Produkten med en ny Produkt som är felfri.
- Rätt till prisavdrag eller hävning av köp: Om avhjälpande eller omleverans inte är möjlig, eller om Säljaren inte kan genomföra detta inom en skälig tid och utan större olägenheter för Konsumenten, kan Konsumenten begära prisavdrag. Detta avdrag bör motsvara felets betydelse för Konsumenten. I vissa fall kan Konsumenten även ha rätt att häva köpet, vilket innebär att avtalet upplöses och Konsumenten får pengarna tillbaka.
- Rätt till ersättning för att avhjälpa felet: Konsumenten har också möjlighet att själv avhjälpa felet och sedan kräva ersättning från Säljaren för de kostnader som uppstått. Denna rätt gäller dock endast om Säljaren inte har avhjälpt felet inom skälig tid eller om det finns en annan giltig anledning för att Konsumenten väljer att själv avhjälpa felet.
- Digitalt innehåll som tillhandahålls på ett annat sätt än ett fysiskt medium, om tillhandahållandet har påbörjats och avtalet innebär en betalningsförpliktelse för Konsumenten. Det kan exempelvis vara datorprogram, spel, musik eller filmer där Konsumenten får åtkomst till innehållet genom nedladdning eller streaming. Genom att Konsumenten accepterar dessa Köpevillkor går Konsumenten med på att ångerrätten inte gäller för sådant digitalt innehåll när tillhandahållandet påbörjats.
- Rätt till skadestånd: Dessutom har Konsumenten rätt att kräva skadestånd för eventuella förluster som orsakats av den felaktiga Produkten och/eller tjänsten. Detta kan innefatta ersättning för direkt skada på andra föremål, extra kostnader till följd av felet, eller förlorad arbetsinkomst.
- Rätt att hålla inne betalningen: Som en ytterligare säkerhet, har Konsumenten rätt att hålla inne betalningen för den felaktiga Produkten och/eller tjänsten till dess att felet har avhjälpts. Detta är ett medel för att säkerställa att Konsumenten inte behöver betala fullt pris för en Produkt och/eller tjänst som inte lever upp till avtalade standarder.
Kund i egenskap av näringsidkare har enbart rätt att kräva att felet avhjälps.
Särskilt avseende avhjälpande
Säljaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för Säljaren.
Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att Kunden framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för Kunden. Trots att Kunden kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har Säljaren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de förutsättningar som anges i föregående mening.
Vid omleverans ska Säljaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga Produkten. Kunden ska vid avhjälpande och omleverans göra Produkten tillgänglig för tillverkaren. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny Produkt levereras.
Mer information
För Konsumenten gäller övrigt gäller svensk konsumentskyddslagstiftning. Vänligen läs mer på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se.
9. Ansvarsbegränsning
Om uppfyllandet av Säljarens åtaganden förhindras på grund av omständigheter utanför Säljarens kontroll, som Säljaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och vars följder Säljaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra grund för ansvarsbefrielse som innebär befrielse från skadestånd och andra påföljder. Följande utgör exempel på sådana omständigheter: naturkatastrofer, krig, myndighetsbeslut, epidemi, pandemi, strejker och arbetskonflikter ("Force majeure situationer").
Om dröjsmålet eller felet beror på någon som Säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är Säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som Säljaren har anlitat skulle vara fri enligt stycket ovan. Detsamma gäller om dröjsmålet eller felet beror på en leverantör som Säljaren har anlitat eller någon annan i ett tidigare sälj led.
Säljaren ansvarar inte för tredje parts applikationer, plugin, tjänster, produkter, webbplatser eller liknande. Säljaren ansvarar inte heller för externa länkar eller innehållet i externa länkar som förekommer i Webbutiken
Vidare ta Säljaren inget ansvar för eventuella förändringar av Produkter eller dess egenskaper som ändrats av respektive tillverkare och andra liknande faktorer utanför Säljarens kontroll, såvida inte sådant ansvar åligger Säljaren enligt tvingande lagstiftning.
Säljaren tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av Produkten, såvida inte det krävs av tvingande lagstiftning.
Säljaren begränsar härmed sitt skadeståndsansvar gentemot Kund i den utsträckning som tillämplig svensk lagstiftning tillåter.
10. Produktgaranti
Eventuell produktgaranti tillhandahålls av tillverkaren av Produkten och garantivillkoren medföljer Produkten.
Vid eventuellt åberopande av garanti avseende köpt Produkt, ska Kunden kontakta Säljaren som därefter kontaktar tillverkaren i fråga för att hantera och utreda ärendet.
Kunden måste alltid kontakta Säljaren via e-post till [email protected] för ett godkännande innan Kunden returnerar en Produkt till tillverkaren inom ett garantiärende, för att Kunden ska erhålla en särskild retursedel för detta ändamål.
Garantitiden skiljer sig åt mellan olika Produkter, detta specificeras i garantivillkoren. Garantiärenden hanteras olika beroende på Produktens art. Alla garantiärenden hanteras av tillverkaren.
Produktgaranti täcker fabrikationsfel, men inte handhavandefel eller andra fel eller brister om uppstår vid eller efter Kundens egen hantering av Produkten.
Tillverkaren i fråga bedömer om reklamerat fel/brist täcks av produktgarantin eller inte.
Säljaren står för fraktkostnader vid godkänt garantiärende. Om garantiärendet inte godkänns, ska Kunden vara skyldig ersätta Säljaren för returfrakt och andra administrativa kostnader.
11. Produktinformation
Säljaren reserverar sig för eventuella tryckfel i Webbutiken, såsom uppenbart felaktig produktinformation, lagersaldo eller angivet pris, som Kunden insåg borde ha insett är felaktigt.
Säljaren försöker alltid på bästa sätt att exponera Produkterna så korrekt som möjligt, men garanterar inte att bilderna återger Produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
12. Immateriella rättigheter
Säljaren eller dess licensgivare äger samtliga immateriella rättigheter, inklusive upphovsrätt och varumärkesrätt med anknytning till Webbutiken och dess innehåll.
Säljaren överför eller överlåter inte några immateriella rättigheter till Kunden eller någon annan med anledning av Köpevillkoren. Kunden får inte kopiera, reproducera eller kommersiellt exploatera Säljarens immateriella rättigheter.
Kunden har inte rätt att använda bilder, texter eller annat material som tillhör Säljaren eller dennes licensgivare i kommersiella syften, utan Säljarens föregående skriftliga godkännande.
Det anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott att bryta mot ovan angivna bestämmelser.
13. Integritetspolicy
Säljaren behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/697 ("GDPR"), bland annat för att kunna fullgöra köpeavtalet och sina åtaganden. Mer information om Säljarens behandling av personuppgifter finns att läsa i Säljarens personuppgiftspolicy publicerad på denna webbplats via följande länk: ckhome.se/personuppgiftspolicy
14. Cookiepolicy
Webbutiken använder cookies. Mer information om hur Webbutiken använder cookies finns att läsa i Säljarens cookiepolicy publicerad på denna webbplats via följande länk: ckhome.se/cookiepolicy
15. Meddelanden
Kunden godkänner att Säljaren förmedlar information, dokumentation och handlingar avseende köpet via e-post eller annan form av elektronisk kommunikation som Säljaren bedömer vara lämplig, till de kontaktuppgifter Kunden anger i samband med beställningen.
Meddelanden som berör köpeavtalet kan ske skriftligen genom e-post, rekommenderat brev eller bud till Parternas angivna kontaktuppgifter. Part ska bekräfta mottaget meddelande utan dröjsmål. Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:
- om avsänt med e-post: när leveranskvitto mottagits utvisande att meddelandet har levererats till mottagarens e-postserver.
- om avsänt med rekommenderat brev: på tredje arbetsdagen efter avlämnande för postbefordran.
- om avlämnat med bud: vid överlämnandet.
16. Överlåtelse
Säljaren har rätt att, helt eller delvis, överlåta köpeavtalet, sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt köpeavtalet utan Kundens medgivande. Exempelvis innebär detta bland annat att Säljaren har rätt att pantsätta eller överlåta sin fordran till tredje part.
Kunden har inte rätt att överlåta köpeavtalet, eller sina rättigheter eller skyldigheter enligt köpeavtalet, utan Säljarens föregående skriftliga medgivande.
Säljaren har även rätt att anlita underleverantör för fullgörandet av Säljarens åtaganden och förpliktelser.
17. Bestämmelses ogiltighet
Om någon bestämmelse i köpeavtalet helt eller delvis skulle befinnas icke verkställbar eller ogiltig av svensk allmän domstol, skiljenämnd eller Allmänna reklamationsnämnden, ska det inte innebära att avtalsvillkoren i sin helhet är ogiltiga. I stället ska den aktuella bestämmelsen i övriga delar samt alla övriga bestämmelser vara gällande och i den mån ogiltigheten påverkar en Parts rättigheter eller skyldigheter, ska skälig jämkning ske.
18. Bestämmelses överlevnad
Bestämmelser i Köpevillkoren avseende immateriella rättigheter, tillämplig lag, tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter köpeavtalets upphörande, ska dock fortsätta att gälla även efter det att köpeavtalet har upphört.
19. Ändringar
Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra informationen som publicerats i Webbutiken, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, köpevillkoren m.m. utan föregående avisering.
20. Tillämplig lag och tvist
Tillämplig lag: Köpevillkoren och eventuella tvister eller anspråk som uppstår på grund av eller i samband med köpeavtalet ska tolkas i enlighet med svensk lag och rätt. Vid eventuell tvist som uppstår i mellan Kunden och Säljaren, ska svensk lag tillämpas.
Alternativ tvistelösningsmetod: Om Kund i egenskap av konsument har några klagomål eller hamnar i tvist med Säljaren, har Kunden alltid rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en statlig myndighet som kostnadsfritt löser tvister mellan konsumenter och företag och bidrar till att tvister löses på ett opartiskt och objektivt sätt. Kunden kan kontakta dem genom deras webbplats (www.arn.se) eller per post (Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm).
Dessutom har Kunden vid tvister som rör onlineköp möjlighet att använda EU-kommissionens plattform för online-medling i tvister, även känd som ODR (Online Dispute Resolution). Plattformen är tillgänglig via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr.
Kunden kan också rådfråga konsumentombudsmannen (KO), en myndighet som arbetar med att stärka konsumenters ställning på marknaden (ko.se) samt läsa mer information om sina rättigheter på konsumentverkets webbplats: www.konsumentverket.se.
Slutligen, om en tvist mellan Säljaren och Kunden inte kan lösas genom ovanstående alternativ, kan tvisten tas upp till prövning och slutlig avgörande av allmän domstol i Sverige. Detta gäller dock inte om det finns tvingande lagstiftning som säger annat. Säljaren rekommenderar alltid att försöka lösa tvister genom dialog och förhandling innan rättslig åtgärd vidtas.
Allmän domstol: Tvister som uppstår mellan Säljaren och en Kund i egenskap av näringsidkare ska bli slutligt avgjord av allmän domstol i Sverige med tingsrätten i Stockholm som första instans.
20. Säljarens kontaktuppgifter
Firma: CK Home AB
Org.nr: 559407–2653
E-post: [email protected]
Telefon: 08-400 683 80
Postadress: Box 1153, 581 11 Linköping